Milyen vezetőnek tartanak mások?

Elgondolkoztál már ezen?

Az emberek a személyed miatt követnek téged vagy azért mert vezető pozícióban vagy. Az utóbbival csak az a gond, hogy ott nem kaphatsz lojalitást, elköteleződést, lelkiismeretes munkavégzést csak a kötelező minimumot. És az első hibád után kihátrálnak mögüled.

Szeretnél még jobb vezetővé válni:

aki nyomot hagy
akit tisztelnek és szívesen követnek mások
aki számíthat az emberek lojalitására
aki a kitűzött célokat el is tudja érni?

Még mielőtt csupa okosságokkal bombáználak arról milyen a jó vezető, először is jó lenne tisztázni egy kérdést.

MIÉRT IS VAGY VEZETŐ, VAGY MIÉRT AKARSZ AZZÁ VÁLNI?

Legyél tisztában a motivációddal. Ha csak a pozíció vagy a magasabb fizetés ami vonz, akkor az meg fog látszódni a végeredményen. Nem azt mondom, hogy ez rossz, csak annyit állítok, hogy különbség van aközött a vezetés között amit a presztízs motivál és aközött amikor őszintén arra akarod ösztönözni az embereket, hogy tegyenek meg mindent. Ezt azért jó ha bekalkulálod a végeredménybe.

Szóval, mi az ami ebben a pozícióban motivál?

Ha valakit kineveznek vezetőnek akkor az nem a cél, hanem inkább egy folyamat kezdete. Ha a munkatársaid csak a pozíciód miatt tekintenek téged vezetőnek akkor valószínű, hogy csak a kötelező minimumot fogod megkapni tőlük. Amíg jól megy a szekér addig nincs is nagy gond. Viszont amikor beüt a baj, nem úgy alakulnak a dolgok ahogy terveztétek, akkor akiket vezetned kellene rögtön kihátráltnak mögüled és “máglyára vetnek”.

MIT LEHET AKKOR TENNI?

Először is a munkatársaiddal való kapcsolaton kellene javítani. Mert ahogy fejlődik a kapcsolat úgy fejlődik a vezetés minősége is.

Kérlek nézz szét a csapatodban. Mi látsz? A tagok teszik a dolgukat vagy megtorpantak a munkájukban? Mert ha az utóbbi, akkor itt az ideje stratégiát váltanod.

HOGY LEHET EZEN AZ ÚTON ELINDULNI?

Először is javítani kell a kommunikációt. Tudom, tudom, mindig ez a standard válasz szinte mindenre. Ennél konkrétabb ötletre lenne szükséged, ugye?

A nyílt és őszinte kommunikáció oda-vissza irányú legyen. Nem csak te mondod meg a tutit, hanem megteremted azt a légkört ahol a munkatársaid is tudnak és mernek őszintén kommunikálni. Ez azért kissé rizikósnak tűnhet. És az is. De te hasítani szeretnél, olyan eredményeket elérni ami előtted másnak nem sikerült. Akkor pedig szükséged lesz a csapattagok támogatására, munkájára, erejére. Ezt pedig csak akkor kapod meg tőlük ha megadod nekik az érzést, hogy igenis fontos tagjai a csapatnak.

A jó kapcsolat mindennek az alapja. Ha a munkatársaid tisztelnek és elfogadnak akkor tudod azt elérni, hogy kövessenek is téged. Mivel az emberek először a személyt fogadják el és utána a víziót amit ő képvisel.

Ha sikerül egy bizalmi légkört kialakítanod az szuper, viszont az még nem garantálja, hogy sikeresek is lesztek.

TEHÁT ITT MÉG NINCS MEGÁLLÁS

Ki kell hoznod mindenkiből a lehető legjobbat ahhoz, hogy eredményeket érjetek el. A hatékony vezető ösztönöz másokat a személyes és a szakmai fejlődésre, hogy a tőlük telhető legjobbat nyújtsák.

Ha kell akkor inspirálsz, ha kell akkor bátorítasz vagy önbizalmat erősítesz, ha kell akkor pedig felelősséget adsz vagy akár elszámoltatsz.

Amilyen a kapcsolatod velük, annyira lesz ez hatékony. Ne félj feladatokat delegálni és felelősséget, szabadságot adni másoknak. Legyen szó egy nagy ügyfélről, egy komoly eladásról vagy egy kritikus helyzetről. Ne felejtsd el: a csapatod annyira jó amennyire te jó vezető vagy. Ez van.

ÉS MÉG PÁR APRÓSÁG…

Egy jó vezető optimizmust és magabiztosságot sugároz. A pozitív környezet nagyobb valószínűséggel hoz létre elkötelezettebb és produktívabb munkaerőt. Ez nem a problémák figyelmen kívül hagyását jelenti, csak megoldáskeresést.
A pozitív hozzáállás határozza meg leginkább, hogy valaki képes lesz-e sikereket elérni. Ha ezen ilyen sok múlik, túl nagy luxus lenne nem így nekiállni bármilyen feladatnak.

A hatékony vezető ahelyett, hogy parancsba adná mit kell csinálni, inkább megmutatja és tanítja. Egy önállóan elvégzett feladatból tud a másik fél igazi sikerélményt megélni.
Fontos még, hogy tiszta legyen a cél. Mindenki számára jó ha világos, hogy az ő munkája miként illeszkedik bele a cég jövőképébe.
Ha most megkérdeznéd a munkatársaidtól, hogy ebben az évben mi a fő prioritás és ő ezt hogyan tudja támogatni, vajon mindenki tudná erre a megfelelő választ? Ha nem világos a cél akkor nem tudjuk, hogy merre induljunk.

Ha egy csapattag valami nagyszerűt vitt véghez, akkor az legyen kiemelve, megünnepelve. Hajlamosak vagyunk ugyanis a hibákat rögtön észrevenni és jelezni, ha pedig jól mennek a dolgok azt természetesnek venni. Egy jó munkakapcsolatban a kritikai visszajelzésnek is helye van és belefér, mint ahogy a pozitív megerősítés.
Helyet kell adni az új ötleteknek. Nem az a jó vezető aki bebetonoz szabályokat hanem az aki nyitott a változásra az innovációra. Mindenki gondolkodása egyedi, így minél többen ötletelnek egy témában annál valószínűbb, hogy a lehető legjobb megoldás fog születni. Tehát egy vezetőnek “ nagy füleket” kell növesztenie, és bátorítani a többieket, hogy merjenek javaslatokat tenni.
A coachingban egy vezetővel a közös munka során feltérképezzük a vezetési stílusát. Ahhoz, hogy valaki hatékony vezetővé váljon meg kell érteni a saját motivációit, erősségeit és fejlesztendő területeit.

A fentebb felsorolt ötletek persze nem a lehetőségek teljes tárházát jelentik, csak ízelítő abból, hogy milyen új szempontokat hozhatunk be vezetői létünkbe.

Ne felejtsd el: jó vezetőnek lenni kemény munka. Vannak akik természetükből adódóan jó vezetői képességekkel rendelkeznek, de bárki megtanulhatja és fejlesztheti magát ha elég elszánt.

Sok vezetési stílus létezik, nincs jó vagy rossz.

De van valódi és hamis. És ez utóbbit senki nem akarja követni. Kérlek ezt tartsd szem előtt.